/ Min ADHD /

"Om ni fick låna min hjärna för en dag"

Jag funderar väldigt ofta över hur det skulle kännas om du förstod, accepterade och inte dömde min diagnos. Hur det skulle kännas för en människa utan ADHD, att låna min hjärna för en dag. Hur skulle du tackla alla tvära vändningar, känslostormarna, tankarna som går i ett? Hur skulle du tackla ett sinne som ständigt tar in exakt allt som sker, utan att kunna sortera bort något. Hur skulle du tackla lyckan som kommer över en när solen skiner, när du äter en god maträtt för första gången eller när en låt från en fin tid spelas upp? Hur skulle du reagera när ångesten minuter senare sköljer över kroppen med full kraft utan någon som helst anledning? Skulle du få panik? Skulle du ringa din familj och gråta för att det kändes SÅ mycket att det nästan blir omöjligt att mäkta med?

Hur skulle du som lånat min hjärna känna då du började tappa ord under en hetsig diskussion om politik. Skulle skammen komma krypande då hjärnan zoonar ut medan din bästa vän berättar om sina kärleksproblem? Hur hade du hanterat en resa i kollektivtrafiken där tusen olika dofter, ljud och känslor tar plats samtidigt?
När du är framme på jobbet och själv måste planera din dag med mail, möten, telefonsamtal, organisation för att inte glömma att äta lunch, samtidigt som hjärnan fortfarande funderar över vilken parfym kvinnan som satt bredvid på bussen hade, hur skulle det funka? När ADHD:n sedan kommer in i sitt superfokus, får blomma ut och är som mest kreativ hur ska du då kunna avbryta för att hinna med den där fikan med din mamma? Och efter att tillslut kommit iväg, 15 minuter för sent, sedan komma hem, laga mat och städa. Orkar du det? Eller blir det för mycket?

Jag önskar att det fanns ett sätt så att du kunde prova på ett hjärn-byte, bara för en dag. Då hade jag sluppit kommentarer som att "om du bara tränar på att koncentrera dig kommer det bättre" eller "var inte så dramatisk" eller "vad går du på?". Jag kan nämligen lova dig följande: jag är SÅ medvetna om hur jag uppfattas, hur mitt beteende ser ut och att jag inte är normen i samhället. Jag är också medvetna om att det är omöjligt att "träna" bort, att min hjärna gör som den vill och jag har tusen strategier redan nu så att jag inte ska glömma att betala räkningar, komma i tid och fungera på arbetsplatsen.

 
De fina egenskaperna med ADHD
 

Jag vill också påpeka, som vanligt när jag försöker förklara min ADHD, att den givit mig enormt mycket bra saker. Det är också därför jag önskar att du skulle få låna den, för även om du skulle bli helt slut efter en dag skulle du också bli lite småkära. Det skulle kännas lite som att åka en berg- och dalbana på ett nöjesfält, lite läskigt, mycket pirr i magen, tusen känslor och lite ångest. Men när du går av vill du bara åka den igen, och igen, och igen.

 

ADHD
#1 / / Mathias:

bra fråga .. du tar upp en väldigt bra sak där ^^ man kan också fundera på hur det ser ut för någon med dubbel diagnos .. en annan har både aspergers och ADHD .. tyvärr så belyser man bara negativa egenskaper och så bildar sin egna uppfattning utifrån fördomar okunskap om man inte har något själv och är så feg för att visa acceptans förståelse och respekt och lära sig något vi som har en diagnos är också människor vi har också känslor ett hjärta och blir också ledsna glada arga besvikna osv

Svar: Ja, fördommar är verkligen skit. Hade önskat att fler förstod!
Elin Salenstedt

#2 / / Isabella:

Grymt skrivet! och TACK! Är så skönt att läsa någon som vet exakt hur det är.
Kram

Svar: Tack för att du läser! Stor kram!
Elin Salenstedt

#3 / / Annika:

Hög igenkänningsfaktor. 😊 Lite synd som du säger att man inte kan byta hjärna med någon annan. Speciellt de som inte ens verkar vilja förstå hur det är att "gå i våra skor". 😔 Tack! Kram

Svar: Verkligen! Det hade nog skapat större förståelse. Kram
Elin Salenstedt

#4 / / duracellkaninen:

En underbar läsning som faktiskt beskriver min personlighet 99%- Några Sekunder hade varit en resa utan dess like för dem.
ADHD bara några bokstäver och dessa 4 bokstäver lever vi ADHD individer med .. DETTA BETYDER INTE ATT VÅR PERSONLIGHET ÄR SAMMA. Skulle inte vilja vara utan min superkraft och Kryptonit ADHD .. Ni skall bara veta hur lätt vi läser av er utan denna kraft ...

Svar: Skulle inte heller vilja vara uten den fantastiska superkraften :)
Elin Salenstedt

#5 / / Catta Stroph:

Så fint skrivet! 🌟

Svar: Tack!
Elin Salenstedt

#6 / / Maria:

Så bra du säger det. Som pricken på i. Tänk om alla ignoranta som man träffar fick testa vår hjärna istället för att så fort man beskriver något som man har problem med säga, ..."ja så är det för mig också". "Ja ha, men då har väl du också ADHD..." brukar jag svara eller ibland bara önska att jag sa något, men istället bara svara, "Ja, ja så kanske det är". Tyvärr är många av de där människorna så avundsjuka på vår kreativitet, så att de bara måste sucka och stöna över våra ambitioner eftersom de inga har.

Svar: Tack :) Ja, det kan verkligen vara svårt att bemöta fördomar och svara "rätt". Kram på dig!
Elin Salenstedt

#7 / / Hunter :

Jag skulle aldrig låna ut min hjärna för en dag! Frivillig lobotomering för ge någon annan "never ending energy"- hon/han skulle ändå missbruka det- och ändå inte förstå poängen. Ingen individ har rätt att klanka ned på någon annan för att själv framstå som en konung i sin egen drömvärld. I verkligheten är det en mobbare- oavsett med eller utan en neuropsykiatrisk diagnos- en mobbare är en mobbare. Hur många är det som går på E och utnyttjar den "joyriden på smart sätt" (dansa till kl 10.00 följande dag är inte vara smart). Hur många så kallade "normala" skulle förverkliga sin "brainskiss" och börja konstruera en dator i sitt garage för att sedan bli framgångsrik? Steve Jobs är intelligent- och har en neuropsykiatrisk funktion. Behövs det mer- för att punktera ut hur smart en neuropsykiatrisk hjärna fungerar. Om koncentrationen sviker så kan det bero på bullshit som ingen annan vettig individ skulle ta till sig...
kan det vara så att läraren som undervisar totalt missuppfattat poängen med undervisning- det handlar inte om att lära ut- det HANDLAR OM ATT LÄRA IN. Elever som inte lyssnar- är tydligt tecken på att läraren inte vet hur man undervisar på ett intressant, lärorik sätt - (det är bevisat att t.o.m små barn i åldrar 3 år kan lära sig alfabetet om man sjunger och dansar, mutar med bokstavskakor, har en plansch vid deras säng för memorering- hur kan man misslyckas???) tyvärr gäller det inte bara lärare- utan många saknar förmågan att lära in. Ex- använd fantasin... jag håller i ett litet piller som heter concerta- jag visar att den har håll på varje enda. jag har ett glas vatten. För att detta piller ska fungera på bästa sätt i din kropp, behöver du konstant dricka vatten. vattnet tränger sig in i båda ändarna och tränger ut medicinen. Tillför du inte kroppen med vätska så blir effekten inte jämn. och vad händer med pillret om den inte får rätt mängd vatten? vad händer med kroppen? törstig= man är som en sahara öken! irritation och väldigt arg, när åt man sist? springer konstant på toa för man dricker en hel del, hur mycket absorberar pillret vattnet egentligen? hur mycket för själva kroppen? -------- Fan detta piller skriver man ut till barn? samma typ av piller gav hitler sina soldater för att koncentrera på sina uppdrag, plus det var billigare att ge dem piller än att ge dem mat... I Frankrike existerar knappt "adhd". Helt knäppt att man ger elever/människor- barn som fortfarande utvecklas, knark för att undervisningen är dålig och samhället domineras av ignoranta, extremt lata människor... Ignoranta just för att det finns kunskaper- är det en kostnadsfråga så finns bibliotek- det är väl ändå ignorant att blunda för kunskap... Lat för att inte ens ta tiden att absorbera kunskap. En hjärna är fullt utvecklad vid 25 års ålder- (Minnet, fram och tillbaka av Pontus Wasling- skitbra bok) och hjärnan tröttnar snabbt oavsett med eller utan neuropsykiatrisk hjärna. Jag undviker att använda ord som;
ADHD - det är 4 bokstäver - beskriver inte mitt sanna jag.
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning - beskriver inte mitt sanna jag.
neuropsykiatrisk svårigheter- beskriver inte mitt sanna jag.
Jag har en neuropsykiatrisk hjärna- jag har en oändlig energi, kreative, jag har en Hög igenkänningsfaktor- inte den som blundar för att ge hjälp, hittar alltid lösningar snabbast, jag är snabbast på jobbet, mina ideér norpas ofta och andra tar creed för dem, jag drar på äventyr- (ligga vid en pool och steka i solen är plågsamt- det gör en del frivilligt när de är utomlands istället för att se sig omkring- för att se vad världen just den dagen har att erbjuda) - jag är duktig på att spendera pengar, jag är bra på att spara. Jag blir inte arg, jag blir förbannad när jag inte hittar mina saker där jag lagt dem. Jag har tappat bort mitt sl kort inom ett år, 6 g, jag fotar alltid baksidan om jag inte hunnit registrera men mitt mob står alltid på. Jag har målat den bästa saxen jag har med rött nagellack- så jag vet att d

#8 / / Hunter:

Jag har tappat bort mitt sl kort inom ett år, 6 g, jag fotar alltid baksidan om jag inte hunnit registrera men mitt mob står alltid på. Jag har målat den bästa saxen jag har med rött nagellack- så jag vet att det är just den som klipper bäst. På alla mina minneskort har jag nummererat samt skrivit telefon nr. jag har en familjekalender - så man alltid vet vad som händer- inte bara i ens egen vardag. Mina gröna dagar är mina träningsdagar. I ämnen som jag har stark åsikt och kunskaper om diskuterar jag gärna- däremot inte med någon som jag inte tycker är värd att slösa dyrbar tid av livet på- det ger inte mig något, förutom en arg och överarbetad hjärna och en sårad själ- dessutom kommer aldrig få tillbaka dem minuterna.
Ibland är tystnad också ett tecken på intelligens. Att ge någon min hjärna för dagen är att ge dem rätten att tycka att jag har svårigheter, Tycka synd om mig, fortsätta använda benämningar som inte beskriver mig som person eller min personlighet- eller er. Varför ska jag göra det lätt för dem och ge dem mina hjärna när de egentligen kan sluta lata sig och absorbera kunskaper. Dygnet har fortfarande 24 tim- att jag hinner göra mer på dem timmarna är det många som önskar- mitt svar är var effektivare och smartare med tiden ( sitta och skriva detta just nu var inte smart- super focus)
Tydligen är allmänbildningen inom psykologi A och sunt förnuft = 0. Man vet väl att man inte har rätt att klanka ned på någon. Jag är nöjd med mig själv, och det är inte jag som är problemet eller har problemet att inte kunna acceptera en individ precis så som han/hon är och fungerar. Om dessa personer utvecklande sin fantasiförmågan tillsammans med psykologi kunskaper så borde de kunna förstå berg och dalbana och när dem kan, då kanske "vi" och "dem" upphör. Det är så tragiskt att neuropsykiatrisk hjärnor anses vara ett hinder- men ändå så håller alla med om att en neuropsykiatrisk samhälle är bäst- minimalistiskt, iordning, träning, mat- t.o.m skolmiljön är bättre och mm. Det ironiska är, framgångsrika företag/människor kändisar/idrottare lever livet, många gärna önskar och skulle vilja ha- skulle de vilja ha deras neuropsykiatrisk hjärna på köpet också? Jag behöver inte deras hjärna- jag vet att jag har det lättare att nå den "nivån" det är en tillräcklig motivation - madonna, Steve Jobs, Tim Howard, Justin Timberlake, Adame levine, Lisa Ling- journalist, Michael Phelps, Will. I. am, Ty Pennington....
När någon säger; träna på att koncentrera dig bättre, så säg bara du kanske borde träna på effektivare undervisning, poäng, budskap- eller bara hela ditt sätt, du är lika intressant som en död fisk/kaktus, eller du lika rolig som en strumpa, T.o.m Leif loket är mer underhållande.
När någon säger; Sluta vara så dramatisk- säg! vi får tacka fan för att en utav oss är född med känslor. Orka vara så himla ihålig. Vem dog och gjorde dig till bitchen.
när någon säger vad går du på? säg redbull, amino syra, jorden. Idioti frågor/kommentarer kan bara besvaras med idioti. Ett tips- samla på dig meningar som du kan använda som klockrent svar, ha dem nära och tillgängliga- träna upp ditt minne beroende på hur du och dina känslor reagerar för att sedan använda dem.- Precis samma sak gör du med allt annat som tar lite längre tid. tar reda på metoder, prova, vad funkar, gör din vardag lättare. Slösa inte bort tid av livet åt att designa andras liv, de tänker inte på dig...

#9 / / Anonym:

Kanske vi med vanliga hjärnor känner lika stor lycka därför att solen skiner. Kanske vår känslomässiga reaktion är lika stark då en låt från en fin tid spelas upp. Kanske översköljs även vi vanliga människor av kraftig ångest utan att veta riktigt varför. Hur kan ni med ADHD säga att vi vanliga människor skulle uppleva en dag med neuropsykiatrisk störning som en berg- och dalbana som vi skulle vilja åka igen och igen.
Tror någon verkligen att den normala hjärnan skulle upplevas som frivillig lobotomering om ni hade möjlighet att för en dag byta? Det är få vanliga människor som inte känner sig slut efter en dag i livet och samtidigt lite småkär.
Det finns många människor med neuropsykiatriska funktionshinder som försöker beskriva sina svårigheter och det är bra och det kan öka förståelsen överlag. Men det är också väldigt många som jämför med en sorts "normalhjärna" och föreställer sig att denna hjärna är ganska beige och tråkig och det är det jag sätter mig emot. Lika lite som en person utan neuropsykiatriska problem kan föreställa sig en hjärna tillhörande en person med neuropsykiatrisk diagnos, lika lite kan en person med neuropsykiatrisk diagnos föreställa sig det som klassas som "normalhjärna". Normalhjärnan har förutsättningar att uppleva alla starka känslor, tvära kast mellan känslor, känslor av att bli överväldigad, normalhjärnan har möjlighet att hyperfokusera och den besitter en enorm kreativitet, och när den är stressad har den svårt att koppla av. Det är en fördom gentemot var och en av oss med "normalhjärnor" att vi skulle uppfatta världen på ett tråkigare sätt.